logo
  • Search Search icon
Söker

resultat för

0 resultat för

  • Om oss
  • Expertis
    • Branscher
      • Bygg och fastigheter
      • Fordonsindustri
      • Gruvor
      • Handel
      • Idrott, formgivning och underhållning
      • Infrastruktur
      • IT och teknologi
      • Offentlig verksamhet
      • Private equity
      • Sjöfart och transport
    • Kompetensområden
      • Aktiemarknadsrätt
      • Arbetsrätt
      • Bolagsrätt
      • Ekobrott
      • Entreprenadrätt och konsulträtt
      • Fastighetsrätt och hyresrätt
      • Företagsbeskattning och skatterätt
      • Företagsöverlåtelser (M&A)
      • Immaterialrätt och marknadsrätt
      • Insolvensrätt
      • IT-rätt
      • Kommersiella avtal
      • Konkurrensrätt
      • Miljörätt och vattenrätt
      • Offentlig upphandling
      • Sjörätt, transporträtt och försäkringsrätt
      • Tvistlösning
  • Medarbetare
  • Karriär
  • Aktuellt
    • Nyheter
    • Kunden i fokus
    • Covid-19
  • Kontakt
  • en
2022-06-17 Okategoriserad

Nya regler om överprövning av offentlig upphandling börjar gälla 1 juli 2022

Från och med den 1 juli 2022 börjar nya regler om överprövning av offentlig upphandling att gälla. De nya reglerna innebär exempelvis att det införs krav på att upphandlingsmål ska hanteras skyndsamt i domstolarna samt att preklusionsfrister införs. Syftet med de nya regeländringarna är att skapa en effektivare och mer förutsägbar överprövningsprocess.

Bakgrund

Det har länge funnits en diskussion om möjligheterna till överprövning av offentlig upphandling och dess effekter. Rätten att överpröva en upphandling är viktig men då överprövningsprocessen kan variera kraftigt i tid skapas osäkerhet hos upphandlande organisationer och leverantörer. Reglerna om överprövning har under de senaste åren varit föremål för flera utredningar i syfte att skapa effektivare och mer förutsägbara överprövningsprocesser.

Skyndsamhetskrav

Det kommer införas ett skyndsamhetskrav för mål om överprövning av upphandling och mål om avtals giltighet. Någon faktisk frist för när ett mål senast ska vara avgjort finns dock inte. Effekten av skyndsamhetskravet återstår därmed att se.

Det införs även ett skyndsamhetskrav i mål om utlämnande av kontrakt eller uppgifter i kontrakt. Detta gäller dock endast mål vari den upphandlande organisationen inte omfattas av offentlighetsprincipen.

Preklusionsfrist

En preklusionsfrist kommer att införas i förvaltningsrätten och kammarrätten.

I förvaltningsrätten måste en leverantör åberopa alla omständigheter till grund för sin talan inom tre veckor från den dag som överprövningen inkom till förvaltningsrätten. Omständigheter som åberopas efter att fristen passeras får enbart beaktas av domstolen om leverantören gör det sannolikt att den inte kunde åberopa omständigheten tidigare eller att det fanns en giltig ursäkt att inte inkomma med uppgiften tidigare.

I kammarrätten innebär preklusionsfristen att en leverantör endast får åberopa nya omständigheter som inte åberopats i förvaltningsrätten om leverantören kan göra sannolikt att den inte kunnat åberopa omständigheten i förvaltningsrätten eller haft giltig ursäkt att inte göra det.

Ändring av tidsfrister och tidsgränser

Fristen för att väcka talan om skadestånd vid fel och brister i upphandlingar ändras med anledning av praxis från EU-domstolen (Uniplex, mål C406/08, EU:C:2010:45 och MedEval, mål C-166/14, EU:C:2015:779). Nu ska talan om skadestånd väckas i allmän domstol inom ett år från det att en leverantör fått kännedom om, eller borde fått kännedom om, avtalet. Tidigare började fristen löpa från dagen avtalet ingicks.

Det införs även bestämda tidsgränser vid beslut om uteslutning av en leverantör på grund av brott eller vissa missförhållanden i övrigt. Tidsgränsen för brott blir fem år från det att dom meddelats och för vissa missförhållanden i övrigt är tidsgränsen tre år. Detta innebär att när respektive tidsgräns har passerat får en upphandlande organisation inte låta dessa omständigheter ligga till grund för uteslutning. Dessa regler gäller dock endast direktivstyrda upphandlingar.

 

Har du frågor gällande överprövning av upphandling eller offentlig upphandling i övrigt? Kontakta Annika López Kasteskog eller Hampus Ek.

Wåhlin Advokater

+46 (0) 10 12 90 000
LinkedIn
Instagram

Göteborg

Östra Hamngatan 5
411 10 Göteborg

Stockholm

Nybrogatan 39
114 39 Stockholm

Malmö

Drottninggatan 34
211 41 Malmö

Helsingborg

Badhusgatan 4
252 21 Helsingborg

  • A member of Interlaw
  • Allmänna villkor
  • Integritetspolicy
  • Disclaimer
  • Konsumenttvistnämnd
  • en

På Wåhlins webbplats används cookies i enlighet med vår cookiepolicy. Genom att besöka vår webbplats accepterar du vår användning av cookies.

Sekretessöversikt

Den här webbplatsen använder cookies så att vi kan ge dig den bästa användarupplevelsen som är möjlig. Cookieinformation lagras i din webbläsare och utför funktioner som att känna igen dig när du återvänder till vår webbplats och hjälper vårt team att förstå vilka delar av webbplatsen som du tycker är mest intressanta och användbara.

Du kan justera alla dina cookie-inställningar nedan.

Nödvändiga cookies

Denna typ av cookies sparas i din webbläsare och gör att webbplatsen fungerar korrekt. De möjliggör bland annat navigering, språkinställningar och åtkomst till säkra sidor. Datan som sparas är anonym.

Tredje part cookies

Dessa cookies samlar information om hur besökare interagerar med webbplatsen. Vi analyserar besökarna som grupp och inte som individer.

Vi använder verktyg som Google Analytics för att förstå hur många som besöker webbplatsen, vilka kanaler besökarna kommer ifrån samt hur besökare använder innehållet på sidorna. Vi vill därmed löpande kunna förbättra innehåll och användarupplevelse.

Statistiken gäller denna webbplats, vi spårar alltså inte på andra webbplatser du besöker.

Please enable Strictly Necessary Cookies first so that we can save your preferences!