Vinnare av Konsumentverkets uppsatstävling
Wåhlin gratulerar Max Giese som, med sin examensuppsats ”Reklam i sociala medier – en kartläggning av influencers handlingssätt och de rättsliga konsekvenser som följer”, har vunnit Konsumentverkets uppsatstävling 2018.
Examensuppsatsen berör människors användning av sociala medier. Kommunikationskanalen har gett upphov till marknadsföringsstrategin som kallas för influencer marketing och Sveriges första rättsfall som specifikt rör reklamidentifiering på sociala medier.
Sammantaget står det klart att kommersiellt material publicerat av influencers på sociala medier ska vara underställt lika höga krav som annat kommersiellt material publicerat i andra medier. Eftersom materialet i fråga härrör från fysiska personer är det synnerligen viktigt att läsaren omedelbart blir införstådd om framställningarnas rätta karaktär genom framträdande reklamintryck eller genom tydliga reklammarkeringar. På grund av plattformarnas begränsningar är det dock inte alltid möjligt att skapa ett tydligt reklamintryck.
Uppsatsen och Konsumentverkets motivering kan läsas här. Uppsatsen kommer att presenteras av Max Giese i Karlstad den 13 november.